کتاب‌های منتشره

رفتارشناسی جوان در دهه‌‏های سوم و چهارم انقلاب
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی. 1383

کتاب حاضر گزارشی از ماحصل یک کارگاه درباره رفتارشناسی جوانان ایرانی در سال 1383 است که در استانداری اصفهان برگزار شد.
در فصل نخست کتاب، «دیدگاهی تبیینی در ارتباط با مسایل جوانی در سطح ایران و جهان» توسط مسوول کارگاه ارایه شده است. این فصل زمینه لازم برای ورود در بحث رفتارشناسی جوان ایرانی را فراهم می آورد.
در فصل دوم کتاب، «فرضیه چالش بین نسلی موجود در جامعه»، به بحث نهاده شده است. در این قسمت شرکت کنندگان در کارگاه موظف به انجام مصاحبه با جوانان شده اند تا در میدان عمل به بررسی صحّت و سقم فرضیه چالش بین نسلی بپردازند. در جریان این مصاحبه ها، شرکت کنندگان در کارگاه از دختران و پسران جوانی که تصادفاً با آنان در سطح شهر برخورد کرده بودند، صفات بارز، آرمان ها، اشتراک ها و افتراق های نسل پیشین و نسل جدید را از پاسخ دهندگان جویا شده-اند.
مباحث مطرح شده توسط شرکت کنندگان در کارگاه، با جمع بندی مسوول کارگاه به انجام رسیده است و زمینه لازم را برای ورود به بحث روان شناسی نسل جدید انقلاب فراهم آورده اند.
در فصل سوم کتاب، «روان شناسی نسل سوم انقلاب (یا نسل جوان)»، توسط دکتر منطقی مورد بحث قرار گرفته است. در این فصل، پس از تأکید اهمیت روان شناسی و جامعه شناسی نسل ها، مسوول کارگاه با ارایه دورنمایی از ریشه های چالش بین نسلی، به بررسی تفاوت های عقیدتی، فرهنگی- اجتماعی و سیاسی نسل بزرگ سال (یا نسل های اول و دوم انقلاب) و نسل جوان (نسل سوم انقلاب)، پرداخته است. در ادامه همین بحث، توجه به مسأله جهانی شدن و تعمیق روان شناسی نسل سوم انقلاب، مورد تأکید مسوول کارگاه قرار گرفته است.
فصل چهارم کتاب با عنوان «چه باید کرد؟» حاوی چهارمین فراز مطرح شده در کارگاه است. مسوول کارگاه در ادامه، از شرکت کنندگان در کارگاه که مسوولان اجرایی و صاحب نظران دانشگاهی استان بوده اند، تقاضا کرده است که با توجه به تجربیات اجرایی یا نظری خویش، به ارایه مجموعه ای از راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت مورد نظر خویش برای جوانان بپردازند.
پس از ارایه گزارش شرکت کنندگان در کارگاه، دکتر منطقی با توجه به تجربیات و تألیفات خویش، به طرح نقطه نظراتش در این رابطه اقدام کرده، دست به ارایه مجموعه ای از راهکارهای لازم در کوتاه مدت و میان مدت زده است که از ویژگی اساسی نیاز به حداقل هزینه های ممکن برخوردارند.
بحث های مطرح شده در کارگاه، با جمع بندی اجمالی مدیر کارگاه در رفتارشناسی جوان در دهه های سوم و چهارم انقلاب خاتمه یافته است.