کتاب‌های منتشره

روان‌شناسی عشق شورانگیز
تهران: بعثت. 1390

کتاب حاضر، به «روان‌شناسی عشقِ شورانگیز» (عشقِ رومانتیک) پرداخته، پس از اشاره اجمالی به نظریه‌های موجود در زمینه عشق، با بررسی میدانی و استناد به مصاحبه‌های انجام شده با بسیاری از دختران و پسران درگیر در عشق شورانگیز، به طرح علایم این عشق، در آغاز، میانه راه و پایان آن، پرداخته است.
با وقوع عشق شورانگیز، عشاق دلداده، تحول‌های شگرفی را در خود تجربه می‌کنند. احساس خروج از دنیای کودکی، بلوغ، بلوغ عاطفه و ‌اندیشه، رشد و قد کشیدن، رشد عاطفی و اجتماعی از سویی و احساس شادی، شعف، شور، شیدایی، ابتهاج درونی، جذابیت، تحرک، خلاقیت، آفرینندگی، بروز عواطف لطیف دینی و عرفانی و مانند آن‌ها، از سوی دیگر، در بسیاری از توصیف‌های افراد عاشق‌پیشه از آغاز عشق شورانگیز، گزارش شده است.
در میانه راه عشق شورانگیز یا هوسناک، با وجود تداوم نسبی برخی از علایم پیش‌گفته مانند: رابطه رؤیایی ایجاد شده، احساس صمیمیت، شادی و شعف، ادراک آرمان‌گرایانه، ایثارگری در برابر هم و ادامه نسبی فضای پرشوق و شورانگیز اولیه، علایم دیگری رخ می‌نمایند که فضای شاعرانه، پراحساس و عاطفی عشق شورانگیز را با قدری تکدر خاطر، ناکامی و تلخ‌کامی، مواجه می‌سازند. بروز مواردی مانند: به تأمل کشیده شدن، محدود شدن عرصه تفکر فرد، کاهش تمرکز ذهنی، ایجاد اختلال در وظایف روزمره، نوسان‌های خلقی، درگیر شدن با رقیبها، سرزدن اختلاف‌ها، قهر و آشتی با یکدیگر، تهدید و زیر فشار قراردادن همدیگر، دست زدن به انواع فریب‌ها و سوءاستفاده‌ها؛ از جمله مواردی هستند که فضای رؤیایی آغازین عشق شورانگیز را با چالش‌هایی جدی مواجه ساخته، آن را به سمت و سوی شکست و اضمحلال، سوق می‌دهند.
سرانجام با رسیدن فصل شکست عشق شورانگیز، افراد دلداده، در غالب موارد با احساس خسران، از دست دادن اعتماد به نفس، پشیمانی، ندامت و سردرگمی، احساس گناه و عذاب وجدان، از دست دادن آبرو، احساس آسیب خوردن طهارت روح، خدشه‌دار شدن پاکی‌های اولیه خویش و نظایر آن، به نظاره روند پر فراز و نشیب عشق شورانگیز خود، می‌نشینند.
بررسی تطبیقی علایم اولیه، میانه راه و انجامین عشق شورانگیز، حکایت از بروز تحول‌های عمده‌‌‌ای در افراد عاشق‌پیشه دارد. تحول‌های زیستی، جسمانی، عاطفی، ادراکی، شناختی، اجتماعی، عقیدتی، شخصیتی و ارزشی، از مهم‌ترین تحول‌هایی هستند که در بررسی علایم اولیه و پایانی عشق هوسناک، قابل ملاحظه‌اند.
ملاحظه علایم آغازین عشق شورانگیز از شور، شعف، شیدایی، طراوت، نشاط، بروز خلاقیت‌ها و نظایر آن‌ها، در افراد عاشق‌پیشه، حکایت می‌کنند. بررسی علایم عشق شورانگیز در میانه راه عشق، می‌نمایاند که افراد عاشق، در میانه راه عشق، با فراز و نشیب‌هایی در جریان عشقشان مواجه می‌شوند که آنان را در عین شگفت‌زده کردن، به تأمل وامی‌دارد. در نهایت، بررسی علایم پایانی عشق شورانگیز، دلالت بر آن دارد که با وجود مشاهده برخی از شواهد مثبت در انجام عشق شورانگیز، دختران و پسران عاشق، از کاستی‌ها، حرمان‌ها، تلخ‌کامی‌ها و شکست‌هایی نیز یاد می‌کنند که در مجموع عشق شورانگیز را بسان شمشیری دو لبه و دو دَمه، نموده، ضرورت برنامه‌ داشتن در تحقق عشق را مورد تأکید قرار می‌دهد.